Yazı Detayı
12 Nisan 2021 - Pazartesi 13:43
 
Otomobil Özelinde Küresel Estetik Algı
YASİN ANDAÇ
mardinhabergazetesi@gmail.com
 
 

Seneler öncesinden otomobil dergilerini özellikle takip eden, birkaçını muhakkak temin edip bu şekilde otomobil piyasasının güncelinden haberdar olan biri olarak Mardin Haber'deki ilk yazımı otomobile ayırmayı uygun gördüm.

Otomobilde estetik deyince muhakkak zihinlerde Amerikan klasikleri canlanıyordur. Sonrasında ise Alman, İngiliz ve İtalyan endüstrisinin amiral gemileri... Bir soyluluk nişanesi olarak otomobiller ilk zamanlar büyük özen ve dikkate değer bir işçilik ile piyasaya sürüldü. Sonrasında insanoğlunun değişkenlik gösteren talepleri ve ekonomik politik gelişmeler otomobil dünyasını yeni arayışlaraitti. Daha yüksek hızlara ulaşmak için aerodinamik temelli tasarımlar, artan otomobil talebindeki patlama vb. unsurlar, kâr odaklı otomobil üreticilerini estetikten ziyade fayda temelli ürün gamı ortaya koymaya sevketti.. Öyle ya ikinci dünya savaşının izleri gün geçtikçe azalıyor, Amerikan rüyasının hediyesi olarak Alman endüstrisi tüm ihtişamıyla ön plana çıkıyordu. Dünyanın dört bir yanında türlü renkleri ve ihtişamıyla karşımıza çıkan Yüksek hacim motorluklasikler, küresel ekonomik durgunluk ve günün değişen şartları karşısında piyasayı Avrupalı ve Uzak doğulu rakiplerine kaptırdı. Hatta binek segmentteki klasikler, ülkemizde uzun bir dönem dolmuş olarak hizmet verdi. Estetik önemini yitiriyor, düşük maliyetli, daha az yakıt harcayan estetik yoksunu otomobiller dünyanın dört bir yanını sarıyordu. Küresel medeniyetin her alanında kendisini hissettiren bu estetik gerileme otomobillerde iyice hissedilir olmuştu. Fabrikalarda insan katkısı her geçen gün azalıyor, otonom etki maksimum düzeye ulaşmak gayreti güdüyordu. Bugün ise otomobiller kutu formunu aldı. Tam da çiçek ve saksıdan dahi yoksun apartmanlarımız gibi, ruhtan ve estetikten yoksun. O gün göze yabancı gelen otomobiller,bugün klasik oldu. Bugün ile kıyaslayınca hem de çok büyük klasikler. 
Evvelden bir Mercedes serisinin tasarımcısı özellikle bilinir, takdirle karşılanırdı. Bugün bunu hiç merak etmiyoruz mesela. Avrupa Endüstrisinin amiral gemileri çağının daha düşük segment otomobillerine göre 40 yıl ileride olurdu. Oysa bugün bu makas daha bir daralmış durumda. Araç içi ve dışında kullanılan malzemelerin işçilik kalitesi düştü. Arabalarımızdan, mimari ve insan ilişkilerimize kadar hemen her alanda estetik algıda bir gerileme söz konusu. Otomobil firmaları bir standart belirleyip onun üzerinden farklı segmentlerde benzer otomobil üretir oldu. Mesela şöyle bir dışarıdan baktığınıza S, E ve C sınıfı Mercedeslerin ayırt edici tek özelliği dingil mesafesidir. Bu Bmw'nin 3, 5 ve 7 kasalarında da böyle. Audi'nin A3, A6, A7... modellerinde de...  Ve daha nice verilebilecek örnek var. Polo'dan başlayıp Touareg modeline uzananVolkswagen ürün gamı tek ızgara modeli baz alınarak üretiliyor. Bunun bir örneği de şudur; Passat piyasasını yitirmek istemeyen Volkswagen,Jetta'nın yeni modelini Türkiye'ye getirmeme kararı almıştı. Çünkü Jetta daha düşük segment olsa da tasarım ve işçilik konusunda Passat ile arasında fark ortaya koyamıyordu. Bu da haliyle Jetta satışlarının yükseltip bir üst segmentPassat satışlarını baltalayacaktı. Bu tabii ki üretici firmanın hoşnut olmayacağı bir durumdu.
Bizim otomobil özelinde açıklamaya çalıştığımız estetik algıdaki küresel gerileme,maalesef diğer disiplinlerde de görünür durumdadır.Bu yelpazeyi genişletmek ziyadesiyle mümkün. Ben merkezli dünya düzenimizde bu kâr odaklı gerileme çarkına çomak da dayanmaz medeniyet de…

 
Etiketler: Otomobil, Özelinde, Küresel, Estetik, Algı,
Yorumlar
Haber Yazılımı