Şaha Çimen Yazdı: Stres ve Stresten Korunma

Hepimiz günlük yaşantılarımızda birtakım sorunlarla karşılarız. Bu sorunlarla bazen rahatlıkla baş edebilirken bazen de kendimize hayatı çekilmez hale getiririz.

Sorunlarımızın sanki hiç bitmeyecek gibi devem edeceğini düşünür ve bu noktada kendimizi iyice yıpratırız. Bunun sonucunda bizler için mutsuz bir hayat kaçınılmaz olur. En ufak bir durum karşısında pireyi deve yapar duruma geliriz. Bu ve bunun gibi durumların neyden kaynaklandığına baktığımızda karşımıza stres kavramının çıktığını görürüz.

Stres Nedir?

Stres, vücudu ve ruhsal durumu etkileyen yaşam kalitesini düşüren ileride yaşanabilecek bazı rahatsızlıkların oluşmasına sebep olan bir durumdur. Hastalık değildir fakat önlem alınmadığı takdirde ileride pek çok hastalığa zemin hazırlayabilecek yetidedir. Ancak stres için her zaman kötü ve zararlıdır dememiz yanlış olacaktır. Zira stresin olumsuz etkilerinin dışında olumlu yanları da vardır. Kronikleşmeyen ve kontrolden çıkmayan yani ayarında stres, bazen kişinin gelişimine katkı sağlar. Kişinin hayatına daha güçlü ve daha sağlam adımlarla devam etmesini sağlayan bu durumlara da “olumlu stres” denir. Olumlu stres, daha çok geçiş dönemlerinde ortaya çıkan durumlardır. Bu sebeple, olumlu stres insanların gelişimine büyük ölçüde katkıda bulunur. Çocuk sahibi olma, evlilik, şehir değişikliği olumlu strese verilebilecek örneklerdendir.

İnsan sağlığına bazı noktalarda yaralı olabilen stres bazen de kronikleşen bir rahatsızlık haline gelebilir. Bu da insanların hayatlarını idame ettirirken onlara güçlük çıkarmaya neden olur. Yaşantılarımızı bu denli kötü etkileyen stresin çok farklı nedenleri olabilmektedir. Gelin stresin nedenlerine birlikte bakalım:

Stresin Nedenleri Nelerdir?

Yaşantımız içerisinde pek çok faktör strese neden olabilir. İş yerinde yaşadığımız sorunlar, işsizlik, ekonomik sorunlar, aile ve çevre baskısı, sorumlu olunan kişilere karşı beklentileri karşılayamama çabası, okul, iş mülakatları, sınav kaygısı, ev ya da şehir değişikliği, herhangi bir doğal afet, sevdiğimiz bir kişinin kaybı, ayrılık, boşanma, kaza gibi travmatik olaylar da stresin kaynağı olabilmektedir. Bunun dışında kaygılı, karamsar bir mizaca sahip olma, mükemmeliyetçilik, ya hep ya hiç tarzı düşünceler de stersi tetikleyen etmenlerdendir.

Saydığımız etmenlerin ortaya çıkışı, kendini gösterme şekilleri tıpkı stresin nedenleri gibi farklılık göstermektedir. Bunlar fiziksel, zihinsel duygusal, sosyal olmak üzere dört başlık altında toplanmaktadır.

Fiziksel Belirtiler: Uyku düzensizliği, iştahsızlık, baş ağrısı, aşırı terleme, kiloda yaşanan değişimler, kas ağrıları, kabızlık ve ishal, yorgunluk, enerji kaybı, yüksek tansiyon, kalp krizi, mide sorunları, bağışıklık sistemin zayıflaması, cinsel isteksizlik, nefes alış verişte hızlanma şeklindedir.
Zihinsel Belirtiler: Karar vermede güçlük çekmek, konsantrasyon eksikliği, hafızanın zayıflaması, unutkanlık, sürekli endişeli olma hali, genelde sorunlara olumsuz taraftan bakma, üst üste hata yapma zihinsel belirtiler arasındadır.

Duygusal Belirtiler: Yalnız hissetmek, eskiden zevk alınan aktivitelerden zevk alamamak, huzursuzluk, endişeli olma, alınganlık, asabiyet, öfke patlamaları, kaygı bozukluğu, bunalmışlık hissi, saldırganlık stresin duygusal belirtileridir.
Sosyal Belirtiler: Stresin bir de sosyal belirtiler vardır. Bu belirtiler çoğunlukla sosyal ortamlardan kendini çekme, iletişim kurmak istememe, güvensizlik, başkalarını suçlama durumu, fazla savunmacı tutumlar, rencide edici konuşmalar şeklinde sıralanabilir.

Eğer bu belirtilerden birden fazlasını yaşıyorsanız önlem almanızda yarar var. Aksi halde hayatınız yaşanmaz hale gelecektir. Bununla beraber depresyon, egzama ve kurdeşen gibi cilt sorunları, çeşitli kalp hastalıkları, Alzheimer, gastrit, mide ağrıları vb. pek çok hastalığın da ortaya çıkmasına sebebiyet verebilir.

Stresten Kurtulmanın Yolları

Stresinizin tedavisi, stres kaynağınıza ve yaşadığınız belirtilerin şiddetine bağlı olarak büyük ölçüde değişecektir. Tedavisi basit rahatlama seanslarından, hastaneye yatarak tedaviye kadar uzanabilir. Bir doktor tarafından stres sebebinizin doğru bir tanımlaması yapıldıktan ve belirtilerinizin tıbbi nedenleri ortadan kaldırıldıktan sonra dengeli ve sağlıklı beslenmeye özen göstermeli, alkol ve kafein kullanımını azaltmalı, uyku düzeninizi oluşturmalı, düzenli olarak spor ve kısa süreli egzersizler yapmalı, hobiler oluşturarak bunlara zaman ayırmalı, gerekli gördüğünüzde psikolojik destek almalı, güvenilir kişilerle sorunlarınızı paylaşmalı, meditasyon derslerine katılarak rahatlamaya çalışmalısınız. Ayrıca birtakım nefes teknikleri uygulamak da stresten uzak bir hayat yaşamanıza katkı sağlar. Moralinizi dik tutuyor olmanız da yine stresi azaltmanıza yardımcı olur. Tüm sıkıntılarınızın günün birinde son bulacağını düşünerek belki tamamen stresiz bir hayat yaşamanız mümkün olmayabilir ancak bunu azaltmak sizin elinizde. Stresin etkilerinden kurtulabilmeniz için son olarak günde birkaç saatliğine bile olsa telefonlarınızdan uzak kalmanızı tavsiye ederim. Zira uzun süre vakit geçirdiğimiz telefonlar başta stres olmak üzere birçok sağlık sorununu da beraberinde getirmektedir.

Sizler de biliyorsunuz ki sağlık ihmal edilmeyecek kadar çok değerlidir. Bir kere darbe aldı mı bir daha toparlamak, eskiye dönmek çok güçtür. Bunun için yapmanız gereken stresle mücadele etmeyi bilmektir. Stres sizi yöneteceğine siz stresi yönetin. Unutmayınız ki stres baş edilebilen bir sorundur.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Şaha Çimen - Mesaj Gönder

# çocuk

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Mardin Haber Ajansı Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mardin Haber Ajansı hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Mardin Haber Ajansı editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Mardin Haber Ajansı değil haberi geçen ajanstır.



Anket Hangi belediye başkanı daha başarısız?