Haber Detayı
25 Haziran 2020 - Perşembe 15:54
 
Uzmanlar uyarıyor:Sıcaklara dikkat
Mardin’de sıcakların 40 dereceye kadar yükselmesi nedeniyle sağlık uzmanları tansyon ve kronik hastaları dışarı çıkmamaları konusunda uyarıyor.
SAĞLIK Haberi
Uzmanlar uyarıyor:Sıcaklara dikkat

Bu sebeple sıcak havalarda özellikle yüksek tansiyon, kalp yetmezliği ve koroner kalp hastalıklarında artış gözlendiği ifade edildi. Yetkililer  Sıcakların etkisi ile artan terleme ile birlikte su ve mineral kaybı sonucu bayılma hissi, bulantı, baş dönmesi gibi sağlık problemleri de görülür. Kronik hastalığı olan kişiler (tansiyon ,şeker, astım vb.) sıcaklık değişikliklerine daha çok duyarlıdırlar. Özellikle kronik hastalığı bulunan ve yalnız yaşayan yaşlılar en çok risk taşıyan gruplar arasında yer aldığını açıkladı.

 

Bu kategorideki kişilerin aşağıdaki bilgilere ihtiyacı var olduğunu ifade eden Sağlık Uzmanları şu tavsiyede bulundu.” Yeterince su içiyorlar mı?   Klimaya erişimleri var mı?Serinlemek için ne yapacaklarını biliyorlar mı?

Aşırı sıcaklardan en çok etkilenen gruplar:

Sağlık Uzmanlar:  Yalnız yaşayan 65 yaş ve üzerindeki yaşlılar,Dört yaşından küçük çocuklar,Bakıma ihtiyacı olanlar, Hamileler, Açık alanda çalışanlar,Aşırı kilolular, Kronik hastalığı (şeker hastalığı, kalp-damar hastalıkları, beyin-damar hastalıkları, psikolojik hastalıklar, kronik solunum sistemi hastalıkları, karaciğer hastalıkları, böbrek hastalıkları) olanlar Sürekli ilaç (özellikle tansiyon düşürücü, idrar söktürücü, depresyon ve uyku ilaçları) kullanan kişiler, Sokak çocukları ve evsizlerdir.tavsiyesinde bulundu

 

Aşırı Sıcaklardan Korunmak İçin;

 Bol bol su içmeyi tavsiyesinde bulunan uzmanlar "Her zamankinden daha fazla su için ve su içmek için susamayı beklemeyin. Evi daha fazla ısıtacağı için yemek pişirmek için soba veya fırın kullanmayınız. Bol, hafif ve açık renkli giysiler giyin.  Serinlemek için ılık duş ve banyo yapın.  Siz ya da bir başkası sıcağa bağlı hastalık belirtileri hissettiğinde derhal tıbbi yardım isteyin.

 

Açık Havada Çalışan Bireyler İçin Korunma Önerileri:

Açık alanda çalışanlar dehidratasyona (susuz kalmaya) ve sıcağa bağlı hastalıklara daha yatkındır.Baygınlık ya da halsizlik hissettiğinizde serin bir yere geçin.Çalışırken her saatte bir iki ila dört bardak arasında su için. Su içmek için susuzluk hissedene kadar beklemeyin.Alkol ve aşırı şeker içeren sıvılardan kaçının.Ambalajı üzerinde tarif edilen şekilde güneş koruyucu uygulayın.Gün ortasındaki sıcaktan kaçınmak için günün erken ya da geç saatlerinde çalışın.Geniş kenarlı şapka, bol, hafif ve açık renkli giysiler giyin.Molalarda ve iş sonrasında klimalı binalarda zaman geçirin.İş arkadaşlarınızı serinlemek ve su içmek için mola vermeye teşvik ediniz.Siz ya da bir iş arkadaşınızda sıcağa bağlı hastalık semptomları gelişirse derhal tıbbi yardım isteyiniz.

 

Bebekler ve  Çocuklar İçin Korunma Önerileri:

 

Bebekler ve çocuklar aşırı sıcakların etkilerine daha hassastır ve diğer kişiler tarafından serin ve hidrate  edilmeye (susuzluğun giderilmesine) ihtiyaç duyarlar.  Bebek ve çocukları ve hayvanları park edilmiş araç içinde bırakmayın.  Bebek ve çocuklara bol, hafif, açık renkli giysiler giydirin. Çocuğunuzda sıcağa bağlı hastalık semptomları gelişirse derhal tıbbi yardım isteyiniz.

 

Yaz Aylarında Beslenme

 

Yaz aylarında hava sıcaklıklarının artması birtakım sağlık sorunlarını ortaya çıkmasına sebep olmaktadır.    Vücut ısısı artmakta ve metabolizma bu yeni duruma uyum sağlamaya çalışmaktadır. Yaz aylarında özellikle yüksek tansiyon, kalp yetmezliği ve koroner kalp hastalıklarında artış gözlenmektedir. Sıcaklığın artması ile birlikte vücuttan ter ile öncelikle sıvı, potasyum ve sodyum gibi birçok mineral kayıpları olur bunun sonucu, bayılma hissi, bulantı, baş dönmesi gibi sağlık problemleri de görülebilmektedir. Yaz aylarında özellikle bebek ve çocuklarda ishal görülme sıklığı artmaktadır. Ayrıca sıcak havalarda besinlerin bozulma riski artmakta ve besin kaynaklı zehirlenmeler sık görülmektedir.

Yaz sıcaklığından en çok etkilenenler çocuklar, yaşlılar, hamileler, tansiyon, kalp ve şeker hastalığı olan bireylerdir. Sağlıklı beslenme ve bu konuda toplumun bilinçlendirilmesi yaz aylarında sıklıkla görülen sağlık problemlerinin azaltılmasında son derece önemlidir.

Sıcak havalarda vücudun en önemli ihtiyacı sudur. Siz terlemediğinizi düşünseniz de hava sıcaklığı ve nem ile deri, solunum, idrara ve dışkı ile normalden fazla su kaybı olur. Bu kayıp elektrolit kaybı ile beraber, tansiyon dengesizliği, baş ağrısı ve halsizlik yorgunluk yapabilir.

Aşırı yağlı ve şekerli yiyecekler yemeyin:

Sıcak havalarda su, vitamin ve mineral içeriği yüksek meyve, sebze ve tam tahıllara dayalı bir beslenme şekli daha uygundur. Akdeniz diyeti bunun için en uygun örnektir. Balık, zeytinyağlı sebze, meyve ve salata en iyi seçimdir. Ayrıca sıcak ile birlikte terleme oranı arttığı için elektrolit dengesini sağlayacak yoğurt, ayran cacık tüketimi de unutulmamalıdır,  Kızartmalar, aşırı yağlı gıdalar ya da sakatatlar yerine ızgara, buğulama, haşlama olarak hazırlanmış, yağı alınmış etler yenilmeli. Omega-3 yağ asitlerini içeren balık haftada 2 kez tüketilmeli. Kan şekerinin hızla yükselip, hızla düşmesine sebep olan yağlı, şekerli, ağır tatlılar yerine dondurma veya sütlü tatlılar tüketilmeli.

Akşam yemekleri çok geç olmamalı:.

Akşam yemeği ise saat 20.00 civarı en geç 20.30 olabilirse çok iyi olur ancak yaz akşamları davetler ve özel geceler daha fazla oluyor bu durumda bu saatlere uymak pek mümkün olamıyor. Ben böyle durumda iki küçük öğün öneriyorum çünkü saat 21.00 gibi yemeği beklerseniz çok acıkırsınız ve açlığınızı kontrol edemezsiniz. Oysa saat 19.00 gibi peynir ve salata veya 10- 15 fındık ile kuru kayısı veya ayran ile grisini veya 1 dilim ekmek peynir bulunduğunuz ortama göre buna benzer küçük bir öğün yapılmalı. Saat 21.00 de ise başlangıç yemeği ve salata veya başlangıç yemeğini yemeyip sadece ana yemek yenilebilir. Alkol olarak 1-2 kadeh beyaz şarap iyi bir seçim olur ama akşam yemekte tatlı ver ise tatlı veya şaraptan birisi tercih edilmelidir. Tatlı olarak dondurma veya meyveli tatlılar, sorbe yaz için en doğru seçimlerdir.

Sıcak günlerde hiç yenilmemesi gerekenler:

Kremalı ve mayonezli yiyeceklerden yaz aylarında uzak durulmalıdır. Bu besinler çabuk bozulduğu gibi sindim açısından da vücudu zorlar. Aşırı yağlı hamur tatlıları ve şerbetli tatlılar da tercih edilmelidir.

Yaşlılar ve çocuklar risk altında:

Yeterli su tüketimi bu grup için hayati önem taşır . Özellikle sodyum potasyum ve magnezyum vücuttaki sıvı-elektrolit dengesini sağladıklarından, meyve sebze, peynir, yoğurt ayran cacık her gün tüketilmelidir. Yaz aylarında ishal vakaları arış gösteriri bu durumda bol sıvı ve ayran tüketimi hayati önem taşır ülkemizde su kaybından ölen birçok bebek ve çocuk oluyor maalesef. Sıcaklar kalp ve tansiyon hastalarını da olumsuz etkiliyor, aşırı sıcağın hissedildiği saatlerde dışarıda olmamalılar. Sıcaklar sıvı kaybına, elektrolit kaybına neden olduğu için kişilerin hem kan basınçları etkileniyor hem de ritim bozuklukları bakımından tehlikeli oluyor. Sabah ve akşam saatlerinde güneş etkisini kaybedince dışarı çıkmalılar

Sıvı takviyesi:

Vücudumuzdan sıvı kaybı, ter, solunum, dışkı ve idrar ile olur yani sıcak havada nefes alıp vermek bile sıvı kaybına sebeptir. Günlük sıvı ihtiyacı her bir kalorinin metabolize olması için 1 ml dir yani kadınların ortalama 2000 kalorilik ihtiyaç için 2000 ml ( 2 litre), erkeklerin ise 2500 ml ( 2,5 litre) ihtiyacı vardır ancak egzersiz yapıldığında ise her yarım saat için 1-2 bardak daha eklemek gerekir. 3 litre maksimum ihtiyaç denilebilir.
Susamayı beklemeden su tüketin, mutlaka düzenli için. Su tüketmek zor geliyorsa içine bir iki damla meyve suyu veya taze meyve parçaları, nane, limon vb ekleyin, soğuk bitki çayları, şekersiz olarak meyvenin kendi tadıyla pişmiş kompostolar, limonata, ayran, kefir, soda en doğru seçimlerdir, yeterli su alıp almadığınızı idrar rengini kontrol ederek anlayabilirsiniz. Eğer ki idrarınız renksize yakın ise sıvı alımı yeterlidir, koyu sarı ise yetersizdir.

Kaynak: Editör:
Etiketler: Uzmanlar, uyarıyor:Sıcaklara, dikkat, ,
Yorumlar
Haber Yazılımı